Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
گردشگری

گردشگری ساحلی

گردشگری ساحلی و دریایی بزرگ‌ترین بخش اقتصاد آبی اتحادیه اروپا از نظر اشتغال است

گردشگری ساحلی

گردشگری ساحلی و دریایی بزرگ‌ترین بخش اقتصاد آبی اتحادیه اروپا از نظر GVA و اشتغال است و مناطق ساحلی اتحادیه اروپا مقاصد موردعلاقه مسافران اروپایی و بین‌المللی است. بیش از نیمی از ظرفیت بستر اتحادیه اروپا در مناطقی با مرز دریایی واقع شده است.

گردشگری نقش مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا غیرمحصور در خشکی ایفا می‌کند، به‌ویژه در اروپای جنوبی، جایی که بخش قابل‌توجهی از کل درآمد ملی آنها را تأمین می‌کند.

درعین‌حال، مناطق ساحلی مناطقی هستند که بیشترین فصلی بودن را دارند، یعنی تقاضای گردشگری در تعداد محدودی از ماه‌ها، معمولاً جولای و آگوست 3 متمرکز شده است.
تصویری که نمای هوایی از ساحل سفید در Costa Smeralda در ساردینیا، مملو از چترهای ساحلی و گردشگران را نشان می‌دهد.

بخش گردشگری ساحلی شامل فعالیت‌های تفریحی در مجاورت دریا (به‌عنوان‌مثال گردشگری مبتنی بر ساحل، پیاده‌روی در ساحل، تماشای حیات‌وحش) و همچنین فعالیت‌های منطقه دریایی، از جمله ورزش‌های دریایی (مانند قایقرانی، غواصی، کروز و غیره) است. آمارهای اقتصادی – اجتماعی ارائه شده در این بخش از سه نوع فعالیتی که معمولاً توسط گردشگران گزارش شده توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می‌شود، نشأت می‌گیرد که بر اساس یک روش محاسباتی خاص به مناطق ساحلی نسبت داده می‌شود:

اقامت، یعنی شب‌های سپری شده در مراکز اقامتی توریستی در مناطق ساحلی؛
حمل و نقل که منعکس کننده نسبت دریایی مسافرین دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی است.
سایر مخارج که مخارج خاص توریستی در مناطق ساحلی را پوشش می‌دهد (مانند خدمات غذا و نوشیدنی، کالاهای فرهنگی و تفریحی، خرید تجهیزات و لباس ورزش‌های آبی و غیره).

بیشتر بخوانید:

نکات ضروری سفر دوستدار محیط‌ زیست

اندازه گردشگری ساحلی اتحادیه اروپا در سال 2021

این بخش در سال 2020 توسط همه‌گیری کووید-19 ضربه شدیدی خورد. در سال 2021، بخش گردشگری ساحلی بهبود یافت، اما هنوز به سطح قبل از بحران نرسید. GVA تولید شده توسط این بخش به 49. میلیارد یورو رسیده است که از 28.6 میلیارد یورو در سال 2020 افزایش یافته است، یعنی 74 درصد افزایش سالانه نسبت به سال گذشته، اما همچنان 38 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش یافته است. سود ناخالص، 16.1 یورو است. میلیارد دلار، نسبت به سال 2020 4.2 برابر افزایش یافته است.
تصویری که نمای پانوراما از جزیره سانتورینی در یونان را نشان می‌دهد.
اندازه بخش گردشگری ساحلی اتحادیه اروپا، 2009-2021.
شکل 1: اندازه بخش گردشگری ساحلی اتحادیه اروپا، 2009-2021. گردش مالی، GVA و مازاد عملیات ناخالص به میلیارد یورو، افراد شاغل (هزار نفر) و متوسط دستمزد (هزار یورو)
نتایج بر اساس زیر بخش‌ها و کشورهای عضو

در سال 2021، اسپانیا پیشتاز بخش گردشگری ساحلی از نظر اشتغال است که 22 درصد از مشاغل را به خود اختصاص داده است، پس از آن یونان با 19 درصد، فرانسه با 13 درصد و ایتالیا با 9 درصد قرار دارند. زیربخش اسکان تقریباً 848000 نفر را استخدام کرده است که حدود 44% از مشاغل را تشکیل می‌دهد، در حالی که حدود 812000 نفر (42%) در سایر خدمات (به عنوان مثال رستوران) و حدود 263000 نفر (14%) مشغول به کار بودند. در حمل و نقل

از نظر GVA، اسپانیا با 23 درصد، فرانسه با 20 درصد و ایتالیا با 11 درصد در سال 2021 پیشتاز بودند. زیربخش مسکن 24 میلیارد یورو GVA، حدود 48 درصد از GVA بخش، تولید کرد، در حالی که سایر خدمات 16.7 یورو تولید کردند. میلیون (34%) و حمل و نقل 9.1 میلیون یورو (18%).

گردشگری

روندها و محرک‌ها

گردشگری ساحلی به‌شدت تحت‌تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفت و بهبودی بیشتر از سایر بخش‌های اقتصاد آبی طول می‌کشد. بخش کلی گردشگری در سال 2020 به شدت تحت تأثیر همه‌گیری قرار گرفت، حتی اگر گردشگری ساحلی کمترین آسیب را داشته باشد. با کنترل محدودیت‌ها، ضرر شب‌های مهمان در سال 2020 نسبت به سال 2019 در مقاصد شهری و روستایی نسبتاً بیشتر بود که نشان‌دهنده ترجیح بیشتر گردشگران برای مقاصد ساحلی است.

اولویت اول “استراتژی ساحلی و دریایی” در سال 2014، “فرصت‌های گردشگری کروز” را به شیوه‌ای پایدار برجسته می‌کند.

به گفته نمایندگان صنعت، بخش کشتیرانی نشان‌دهنده 1.2 میلیون شغل بود و 150 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی قبل از همه گیری کووید-19 کمک کرد. اروپا با حدود شصت بندر مناسب برای کشتی‌های کروز، در رتبه دوم پس از قاره آمریکا قرار دارد.

این تأثیر قابل‌توجهی بر مناطق و کشورهای دارای بنادر کروز دارد و به ایجاد شغل، توسعه زیرساخت‌های بندری و تحریک اقتصادهای محلی کمک می‌کند. بااین‌حال، گردشگری کروز نیز به دلیل تأثیرات قابل‌توجه خود، به‌ویژه در مورد آلودگی، ردپای کربن و غیره با انتقادات اساسی مواجه است.

اندازه‌گیری دقیق تأثیر اقتصادی این نوع گردشگری بر اقتصاد محلی به دلیل عدم اقامت شبانه که آن را از سایر اشکال گردشگری متمایز می‌کند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. گردشگران معمولاً برای روز بازدید می‌کنند و در فعالیت‌هایی مانند خرید و صرف غذا شرکت می‌کنند. برای پذیرش صدها یا حتی هزاران گردشگر، شهرهای میزبان نیاز به زیرساخت‌های قوی، لجستیک، حمل‌ونقل و خدمات دارند.

========================================

منبع: blue-economy-observatory.ec.europa

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

بوشهری‌ها به شکلِ کاملاً غیرانتفاعی و با هزینهٔ شخصی اداره می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا سازمانی ندارد. یک پروژهٔ داوطلبانه است برای بالابردن کیفیت زندگی در بوشهر، اگر بتواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا