سلامت

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد

پنج کاری را که جوراب‌های کثیف می‌توانند با پاهای شما انجام دهند را به اشتراک می‌گذاریم.

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد

دو متخصص در سلامت پا، پنج کاری را که جوراب‌های کثیف می‌توانند با پاهای شما انجام دهند را به اشتراک می‌گذارند. به‌علاوه پاسخ این سوال که: دقیقاً چند بار باید جوراب خود را عوض کنید.

شما روز شستن لباس را ازدست‌داده‌اید و یک جوراب تمیز هم ندارید. البته که جوراب فقط یک روکش پای ساده است. همه ما این موقعیت را تجربه کرده‌ایم، درست است؟ (به جز من، مامان، اگر داری این را می‌خوانی.)

پس دو انتخاب داری: ۱) می‌خواهی پا را بدون جوراب داخل کفشت بگذاری؟ 2) باید جوراب‌های کثیف خود را دوباره بپوشیم؟ (ما قضاوت نمی‌کنیم.) یا شاید شما هرگز جوراب‌های کثیف خود را در نیاوردید، یا نمی‌توانید به‌خاطر بیاورید که چه مدت جوراب کثیف پوشیده اید. آنها فقط جوراب هستند، نه لباس‌های کثیف. چه چیزی می‌تواند اشتباه باشد؟

خوب، ازآنجایی‌که شما پرسیدید… ما دو دکتر را برای پاسخ به تمام سؤالات جنجالی (امیدوارم فقط به‌صورت مجازی) در مورد جوراب‌های کثیف آماده کرده ایم!

Wenjay Sung DPM دکترای طب اطفال و مشاور اسبق پا در LA Dodgers
David Petrillo شیمی‌دان پوست و بنیان‌گذار خط مراقبت از پوست Perfect Image

این دو بزرگوار به هر آنچه را که باید در مورد پوشیدن جوراب‌های کثیف بدانید پاسخ می دهند.

10حقیقت در مورد اینکه اگر جوراب‌های کثیف بپوشید چه اتفاقی می‌افتد

دکتر پتریلو می‌گوید: جوراب‌های تمیز به حفظ بهداشت پا، جلوگیری از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی کمک می‌کنند و پاهای شما را شاداب و راحت نگه می‌دارند. جوراب‌های کثیف اثر معکوس دارند و او اضافه می‌کند که تعویض‌نکردن جوراب‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود.

بوی تعفن

اول‌ازهمه، چه احساسی در مورد بوی پا دارید؟ زیرا فوری‌ترین عارضه جانبی کفش‌ها بوی کپک‌زدگی است. دکتر سانگ می‌گوید ترکیب عرق، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست روی پاهای شما می‌تواند بوی بدی منحصربه‌فرد ایجاد کند که در داخل یک جوراب کثیف قرار می‌گیرد.

درحالی‌که پاهای بدبو به‌خودی‌خود لزوماً یک مشکل سلامتی نیست، اما اگر باعث آزار افراد دور و بر شما شود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. این احتمال وجود دارد که متوجه آن نشوید؛ زیرا همه ما به دلیل آنچه در زمینه روان‌شناسی “محرومیت حسی” می‌نامند، نسبت به بوی خود “بینایی کور” می‌شویم… اما اطرافیان شما قطعاً متوجه خواهند شد که چقدر خوشبو شده‌اید.

نکته حرفه‌ای: دکتر سانگ می‌گوید اگر بدون توجه به وضعیت جورابتان دائماً بوی بد پاها شما را آزار می‌دهد، سعی کنید قبل از پوشیدن جوراب، کمی دئودورانت روی پاهایتان اسپری کنید.

عفونت پا

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد!2

دکتر سانگ می‌گوید همه میکروارگانیسم‌های موجود در جوراب‌های کثیف شما فقط باعث ایجاد بو نمی‌شوند، بلکه می‌توانند باعث عفونت نیز شوند. باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک و قارچ‌هایی مانند تریکوفیتون شرایط گرم و مرطوب جوراب‌های کثیف شما را دوست دارند و در آن محیط رشد می‌کنند. او می‌گوید که باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند باعث عفونت‌هایی شوند، از برجستگی‌های خارش‌دار خفیف گرفته تا عفونت‌های قارچی، مانند پای ورزشکاران، تا عفونت‌های باکتریایی، مانند سلولیت.

در موارد نادر، عفونت پا می‌تواند جدی شود و در صورت عدم درمان حتی سپتیک شود. (شوک عفونی یا شوک سپتیک (به انگلیسی: Septic shock) یک مشکل پزشکی حاد است که در آن گندخونی، ایجاد شده به دلیل جراحت ناشی از عفونت، به کاهش خطرناک فشار خون و بی‌نظمی در متابولیسم سلول‌ها می‌انجامد.)

اگر پاهای خود را نشویید در اینجا چه اتفاقی می‌افتد؟

مشکلات پوستی

دکتر پتریلو می‌گوید حفظ رطوبت، عرق و باکتری‌ها مستقیماً روی پوست شما می‌تواند باعث تحریک یا حتی آسیب به پوست پا شود. این می‌تواند شرایطی مانند تاول، بثورات، اگزما، درماتیت و زخم‌های باز را ایجاد یا بدتر کند (که به نوبه خود پاهای شما را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند).

آلرژی تشدید شده

اگر از آلرژی‌های محیطی رنج می‌برید، پوشیدن جوراب‌های کثیف یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید؛ زیرا مواد آلرژی‌زا را روی جوراب‌های خود وارد می‌کنید و سپس آن‌ها را در سراسر خانه ردیابی می‌کنید. پتریلو می‌گوید: وجود کثیفی، گردوغبار یا مواد حساسیت‌زا در جوراب‌ها می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی شود.

چند وقت یکبار باید جوراب خود را عوض کنید؟

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد3

کارشناسان ما می‌گویند که معمولاً یک‌بار در روز کافی است. اما، آنها می‌افزایند، دفعات تعویض جوراب شما تا حد زیادی به بدن شما (میزان تعریق در طول روز به طور متوسط و حساسیت شما به عفونت) و فعالیت شما (کار در یک دفتر دارای تهویه‌مطبوع با رفتن به باشگاه متفاوت است) بستگی دارد. دکتر سانگ می‌گوید: اگر کاری انجام می‌دهید که باعث تعریق بیش از حد می‌شود، ممکن است لازم باشد جوراب‌های خود را بیش از یک‌بار در روز عوض کنید تا تمیزی خود را حفظ کنید و از ناراحتی جلوگیری کنید.

اگر عرق‌کردن پاها برای شما مشکل‌ساز است، دکتر سانگ خرید جوراب‌های ورزشی مخصوص فتیله‌ای را توصیه می‌کند که برای خشک نگه‌داشتن پاهای شما طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های مرتبط با شنا

آیا پوشیدن جوراب‌های کثیف روی پاهای تمیز خوب است؟

اگر با نیت خوب برای پوشیدن لباس‌های تمیز زیر دوش باشگاه می‌پریدید، اما وقتی کیف خود را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که جوراب‌های خود را فراموش کرده‌اید، چه می کنید؟ دکتر سانگ می‌گوید پوشیدن جوراب‌های کثیف و عرق‌زده‌تان کار مهمی نیست، اما معمولاً توصیه نمی‌شود که جوراب‌های کثیف و عرق‌زده‌تان را بپوشید.

او توضیح می‌دهد: «پوشیدن مجدد جوراب‌های کثیف می‌تواند مشکلات پا را تشدید کند و آنها را بدتر کند و خطر عفونت پا یا تحریکات پوستی را افزایش دهد.»به همین دلیل است که پوشیدن کفش بدون جوراب می‌تواند شما را بیمار کند.

آیا خوابیدن با جوراب بد است؟

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد!1

افرادی که برای خوابیدن به پاهای گرم نیاز دارند، با پوشیدن جوراب به رختخواب می‌روند. اما آیا پوشیدن یک جفت جوراب به مدت 24 ساعت مضر است یا پاها نیاز به نفس کشیدن دارند؟

پتریلو می‌گوید: پوشیدن یک جفت جوراب به مدت 24 ساعت می‌تواند مضر باشد و منجر به تجمع رطوبت، رشد باکتری‌ها و بوی نامطبوع شود. پاها نیاز به تنفس دارند و پوشیدن جوراب‌های طولانی‌مدت بدون استراحت می‌تواند جریان هوا را محدود کرده و به ناراحتی و مشکلات احتمالی مرتبط با پا کمک کند.

دکتر سانگ می‌افزاید: نه به این خاطر که جوراب‌های کثیف شما کثیفی، زباله‌ها و میکروب‌ها را به رختخواب تمیز شما وارد می‌کنند.
همه اینها گفته شد، خوابیدن با جوراب کاملاً خوب است. شما می‌توانید انتخاب کنید که پاهای خود را در زمان‌های متفاوتی در طول روز تنفس کنید. فقط مطمئن شوید که یک جفت جوراب تازه و تمیز برای چرت‌زدن بپوشید.

چگونه پاهای شادابی داشته باشیم

تعویض جوراب‌هایتان حداقل یک‌بار در روز – اگر پاهایتان واقعاً عرق می‌کند یا جوراب‌هایتان کثیف می‌شوند – فقط یک‌قدم برای داشتن پاهای سالم و شاداب است. همچنین باید پاهای خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، آنها را خشک نگه دارید و کفش‌های مناسب و قابل‌تنفس بپوشید.

اگر جوراب خود را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد!

منبع: thehealthy

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

بوشهری‌ها به شکلِ کاملاً غیرانتفاعی و با هزینهٔ شخصی اداره می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا سازمانی ندارد. یک پروژهٔ داوطلبانه است برای بالابردن کیفیت زندگی در بوشهر، اگر بتواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا