سلامت

بیماری‌های مرتبط با شنا

بیماری‌هایی هستند که از آبی که در آن شنا و بازی می‌کنید به شما سرایت می کند.

بیماری‌های مرتبط با شنا

بیماری‌های مرتبط با شنا، بیماری‌هایی هستند که افراد از آبی که در آن شنا و بازی می‌کنند به آنها مبتلا می‌شوند – مانند استخرها، جکوزی‌ها/ آبگرم‌ها، آب‌پاش‌ها یا اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها – اگر آب آلوده به میکروب باشد.

شایع‌ترین علائم چیست؟

شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به شنا اسهال، بثورات پوستی، گوش‌درد، سرفه یا احتقان و درد چشم است.

بیماری‌های مربوط به شنا چگونه سرایت می‌کنند؟

بیماری‌های مرتبط با شنا1

اگر غبار یا ذرات معلق در هوا از آب آلوده به میکروب را قورت دهید، یا در آن تنفس کنید، می‌توانید به بیماری‌های مرتبط با شنا مبتلا شوید. شما همچنین می‌توانید میکروب‌ها را از طریق تماس با مواد شیمیایی موجود در آب و یا تبخیر از آب و تبدیل‌شدن به گاز در هوا دریافت کنید.

اسهال شایع‌ترین بیماری مرتبط با شنا است. افرادی که در حال حاضر مبتلا به اسهال هستند، وقتی در آب تفریحی قرار می‌گیرند، می‌توانند آن را به دیگران سرایت دهند. افراد معمولاً در هر زمان حدود 0.14 گرم مدفوع (مشابه چند دانه شن) روی بدن خود دارند. وقتی فردی که مبتلا به اسهال است وارد آب می شود، آن مقدار ناچیز مدفوع روی بدن او می تواند در آب اطراف پخش شود و آن را به میکروب آلوده کند. اگر شخص دیگری آب آلوده را ببلعد، ممکن است آلوده شود.

سایر بیماری‌های مرتبط با شنا – مانند عفونت‌های پوست، گوش، تنفسی، چشمی و سایر عفونت‌ها می‌توانند توسط میکروب‌هایی ایجاد شوند که به طور طبیعی در آب‌وخاک زندگی می‌کنند. اگر مواد شیمیایی مورداستفاده برای ازبین‌بردن میکروب‌ها (کلر یا برم) در استخرها، جکوزی‌ها و زمین‌های بازی آبی در سطح مناسبی نگهداری نشود، این میکروب‌ها می‌توانند تکثیر شوند و شناگران را بیمار کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیماری‌های مرتبط با شنا2

کودکان، زنان باردار و افرادی که مشکلات سلامتی دارند یا داروهایی مصرف می‌کنند که توانایی بدن آنها را برای مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد – مانند افرادی که سیستم ایمنی آنها به دلیل سرطان، پیوند عضو یا HIV ضعیف شده است – بیشتر در معرض خطر بیماری‌های شنا هستند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید بدانند که آب تفریحی ممکن است با کریپتوسپوریدیوم (به‌اختصار کریپتو) آلوده باشد. کریپتو می‌تواند علائم تهدیدکننده زندگی را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ایجاد کند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید قبل از شرکت در فعالیت‌های تفریحی آبی مانند شنا با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنند.

چگونه شناگران می‌توانند از خود و دیگران در برابر بیماری‌های مرتبط با شنا محافظت کنند؟

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مرتبط با شنا، در وهله اول دورنگه داشتن میکروب‌ها از آب است. این بدان معنی است که اگر شما یا فرزندتان در دو هفته گذشته دچار اسهال شده‌اید، باید از آب دور بمانید.

 

بیشتر بخوانید:

4 محصولی که آنقدرها هم مضر نیستند

برای محافظت از خود در برابر شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با شنا:

• هنگام شنا، آب از دهانتان خارج نشود
• بعد از شنا گوش‌های خود را خشک کنید

چرا ضدعفونی‌کردن برای کمک به جلوگیری از گسترش بیماری‌های مربوط به شنا مهم است؟

ضدعفونی با کلر یا برم و pH اولین دفاع در برابر میکروب‌هایی است که باعث بیماری‌های مربوط به شنا در استخرها، جکوزی‌ها/اسپاهای آب گرم و زمین‌های بازی آبی می‌شوند. در سطوح توصیه شده، کلر یا برم می‌تواند بیشتر میکروب‌های موجود در آب را در عرض چند دقیقه از بین ببرد (برخی میکروب‌ها مانند کریپتو می‌توانند برای روزها در آب تصفیه شده مناسب زندگی کنند).

با دنبال‌کردن مراحل ایمن برای شنای سالم، تمام راه‌های محافظت از خود و عزیزانتان را در برابر بیماری‌های مرتبط با شنا بیاموزید.

بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهد که بیش از 10٪ از بازرسی های معمول از استخرهای عمومی، جکوزی ها / آبگرم، و زمین های بازی آبی (به عنوان مثال، در هتل ها / متل ها و پارک های آبی) به دلیل تخلفات جدی، مانند کلر نامناسب، به تعطیلی فوری آنها منجر شده است.
از سال 2015 تا 2019، 208 مورد شیوع بیماری مختلف مرتبط با شنا در آب تفریحی گزارش شده است.

شایع ترین بیماری های گزارش شده عبارتند از:

• بیماری حاد دستگاه گوارش (مانند اسهال یا استفراغ)
• بیماری‌های پوستی (مانند بثورات پوستی)
• بیماری حاد تنفسی (مانند سرفه یا احتقان)

==================

بیماری‌های مرتبط با شنا

منبع: cdc

 

نمایش بیشتر

مدیر سایت

بوشهری‌ها به شکلِ کاملاً غیرانتفاعی و با هزینهٔ شخصی اداره می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا سازمانی ندارد. یک پروژهٔ داوطلبانه است برای بالابردن کیفیت زندگی در بوشهر، اگر بتواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا