گردشگریبوشهر

کاخ بردک‌ سیاه

«کاخ بردک سیاه» کاخ زمستانی داریوش اول، مربوط به عصر هخامنشی است

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه

 

کاخ بَرْدَکْ‌سِیاه واقع در بین روستای درودگاه و شهر آب‌پخش در شهرستان دشتستان یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. این بنای تاریخی باتکیه‌بر پژوهش‌های عبدالرسول کریمی فرد و پژوهشگرانی که وی به این مکان فراخوانده بود در طی سالیان کار و تحقیق باستان‌شناسان در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به ثبت رسید.
ویژگی‌ها
«کاخ بردک سیاه» کاخ زمستانی داریوش اول، مربوط به عصر هخامنشی است، و در ۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر آب‌پخش میان نخلستان‌های روستای درودگاه و محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار دارد، و بعد از کاخ کوروش بنا شده و فاقد ظرافت‌ها و ترکیب خاص رنگ‌های سیاه‌وسفید کاخ‌های برازجان و پاسارگاد است. ظاهر کاخ سنگ سیاه از لحاظ سبک هنر معماری و ترکیب رنگ‌های سیاه‌وسفید و مشخصات ظاهری آن نشان می‌دهد که این کاخ بعد از کاخ برازجان ساخته شده است.

معماری کاخ بردک سیاه

حاصل کاوش‌های صورت‌گرفته، تنها یک تالار مرکزی از کاخ است که در عین کوچک بودن بسیار زیبا است. این تالار و ستون‌ها و ساختاری که دارد بسیار شبیه به کاخ آپادانا است و 10 ستون زیبا و منحصر به فرد دارد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این ستون ها در دو ردیف پنج تایی قرار گرفته اند و ساختار و پلان آن ها مشابه سایر نقشه های هخامنشی است.

در قسمت جنوبی این تالار ایوان کوچکی وجود دارد که پایه‌های آن در مقایسه با پایه‌های تالار کوچک‌تر هستند. هر چند که امروزه آثاری از سقف تالار مرکزی دیده نمی‌شود و بخش قابل‌توجهی از آن فروریخته است؛ اما با درنظرگرفتن دیوارهای تالار و زیبایی ستون‌ها می‌توان زیبایی سقف تالار را نیز حدس زد.

در ساخت این تالار و ستون‌هایی که دارد تکنیکی به نام بست دم‌چلچله‌ای به‌کاررفته که موجب شده کاخ بردک سیاه با کاخ پاسارگاد متفاوت باشد. کاخ بردک سیاه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داشت در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

جاذبه های تاریخی استان بوشهر

کاوش‌های کاخ بردک‌ سیاه

معماری کاخ بردک سیاه

این کاخ در سال ۱۳۵۴ از زیر خاک بیرون آورده شد. در این منطقه همچنین دو کاخ چرخاب و کاخ سنگ سیاه نیز از دوره هخامنشی وجود دارد. به علت گسترش نیروی دریایی در زمان هخامنشی و اشراف بر آبراه‌های دریایی به دلایل نظامی و اقتصادی، عامل برپایی این کاخ‌ها بوده است. در کاخ بردک سیاه کاوشگران علاوه بر بقایای کاخ به اشیایی همچون یک خنجر زنانه از عاج و چند قطعه ابزار تزیینی برخوردند که نشان از سکونت زنان در این کاخ است. علاوه‌برآن ۴ قطعه سنگین طلا در مجموع با وزن سه کیلوگرم که به نظر می‌رسد از مصالح در یا سنگ بنای کاخ بوده کشف شده است. همچنین در سال ۸۴ نقش‌برجسته حکاکی شده از شاه و ملازم وی همراه با سنگ‌نبشته‌ای به خط میخی و زبان بابلی نو وجود دارد. در میان قطعه طلاهای اکتشافی از این کاخ، قطعه‌ای کشف شده که به گفته کارشناسان احتمالاً قسمت بالای یک جام زرین هخامنشی است که خطی ساده زیر لبه آن حک گردیده است و همچنین گفته می‌شود قطعات طلای هخامنشی کاخ بردک سیاه حالتی چین‌خورده دارد که در جنب پایه ستون تالار مرکزی کشف گردیده است.

نمایش بیشتر

مدیر سایت

بوشهری‌ها به شکلِ کاملاً غیرانتفاعی و با هزینهٔ شخصی اداره می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا سازمانی ندارد. یک پروژهٔ داوطلبانه است برای بالابردن کیفیت زندگی در بوشهر، اگر بتواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا